-4°C
Ранок -3°C
День -0°C
Вечір -3°C
Ніч -2°C
28.0628.46
31.9332.53
Push-повідомлення
Отримувати повідомлення з:
Пуш повідомлення заблоковоні, включіть їх і перезавантажте сторінку.
-4°C
Ранок -3°C
День -0°C
Вечір -3°C
Ніч -2°C
28.0628.46
31.9332.53

Команда проєкту «Модест Сосенко...» розпочала фотофіксацію позамузейної спадщини художника

Мета проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» – сформувати фотоархів збережених стінописів та іконостасів авторства Модеста Сосенка, видати монографію про митця і каталог його творів зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Видання, присвячені художникові, є відповіддю на потребу цілісного дослідження творчості Модеста Сосенка, насамперед у професійному колі, та привертатимуть увагу широкої авдиторії до проблеми збереження культурної спадщини.

Команда проєкту фотографує іконостаси і розписи Модеста Сосенка на п’яти об’єктах, зокрема, у Львові, Дрогобичі, Золочеві, в с. Підберізцях та с. Полянах. Зібраний фотоархів (близько 2500 світлин) буде використано як ілюстративний матеріал монографії, а також на сайті проєкту. З огляду на карантинні заходи підсумки роботи підбиватимемо на Facebook-сторінці «Сосенко Пізнай Зрозумій Збережи», там само відбудеться онлайн презентація видань. Реалізація проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» відбувається за підтримки Українського культурного фонду.

Фото: Церква Св. Арх. Михаїла у с Підберізці Автор фото Роман ЗілінкоФото: Церква Св. Арх. Михаїла у с Підберізці Автор фото Роман Зілінко

Мистецька спадщина Модеста Сосенка донині не мала цілісного представлення. Зокрема, довгий час ігнорували доробок художника в ділянці сакрального мистецтва. Перші дослідження власне храмових робіт митця припадають на початок 1990-х років. Тоді було виявлено нефахове втручання в оригінальні розписи Модеста Сосенка у церкві Успіння Пресвятої Богородиці в селищі Славському на Львівщині. У такому стані пам’ятка перебувала до травня 2019 року, коли стінопис безповоротно знищили. Цей випадок викликав резонанс у професійних мистецьких колах і медіа й актуалізував питання відповідального ставлення до національної культурної спадщини.

Фото: Катедральний собор Пресвятої Трійці м Дрогобич Авторка фото Олеся Семчишин-ГузнерФото: Катедральний собор Пресвятої Трійці м Дрогобич Авторка фото Олеся Семчишин-Гузнер

Усвідомлення спільної відповідальності за збереження позамузейних пам’яток, якими нині безпосередньо опікуються місцеві громади, спонукає команду Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького й авторів проєкту «Модест Сосенко (1875–1920). Пізнай. Зрозумій. Збережи» сприяти налагодженню діалогу на засадах довіри та поваги між зацікавленими сторонами.

Партнери проєкту: Львівський музей історії релігії, Івано-Франківський краєзнавчий музей, Національний музей народного мистецтва Гуцульщини та Покуття імені Й. Кобринського (м. Коломия), Український музей у м. Чикаго (США), Музей отців василіян у м. Мондері (Канада), УГКЦ Покрови Пресвятої Богородиці в м. Вінніпезі (Манітоба, Канада), Львівська митрополія УГКЦ.

Фото: Церква святого Онуфрія у Львові Автор фото Роман ГукФото: Церква святого Онуфрія у Львові Автор фото Роман Гук

Довідка:

Модест Сосенко (1875–1920) – український художник, який своєю професійною діяльністю доклався до відродження національного мистецтва на початку ХХ ст. Як перший стипендіат Андрея Шептицького підтримував близькі стосунки з Владикою впродовж цілого життя і поділяв погляди свого мецената на шлях розвитку новітнього релігійного малярства. Завдяки сприянню Митрополита, після закінчення Краківської школи образотворчих мистецтв М. Сосенко продовжив навчання в мистецьких академіях Мюнхена та Парижа.

11

Найважливіший внесок митця з багатогранним талантом в історію української культури – це праця в ділянці монументального і станкового сакрального мистецтва, де він виявив себе як новатор. Упродовж 1906–1913 років М. Сосенко виконав розписи та іконостаси у понад десяти храмах Галичини, в яких першим випрацював і утвердив своєрідний авторський стиль, що синтезує візантійські традиції, західноєвропейські здобутки й багату національну орнаментику. Втім донині збереглася лише незначна частина цих пам’яток. Церкви, які оздобив художник, зазнавали пошкоджень під час двох світових воєн, у радянський період і навіть у наш час.

22

Про музейну колекцію творів Модеста Сосенка:

За заповітом митця вся його спадщина – а це живописні та графічні твори, сотні підготовчих матеріалів до авторських монументальних робіт, особистий архів, що містить фотографії, записники й листи Сосенкових рідних і друзів – перейшла до Національного музею у Львові. Її доповнюють картини митця, які подарував музею його основник митрополит Андрей Шептицький або які закуплено в 1920-х і 1960-х роках. Нині Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького володіє найбільшою музейною колекцією творів М. Сосенка, яка, властиво, є основою для вивчення його творчості.

Сторінка проєкту у Facebook: https://www.facebook.com/sosenkolateunderstandsave

Кураторка проєкту – Олеся Семчишин-Гузнер, кандидат мистецтвознавства, старша наукова співробітниця Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького [email protected], +380676708500

Прес-супровід проєкту – Олександра Кущенко, [email protected], +380637086630

Оцінки:

0

Дивіться також:

Коментарі:

user

ПН
ВТ
СР
ЧТ
ПТ
СБ
НД

Кому львів'яни довіряють власне здоров'я?

всі опитування
  • Реклама на сайті
  • Loading...