-3°C
Ранок -7°C
День -1°C
Вечір -6°C
Ніч -5°C
26.927.25
33.534.1
Push-повідомлення
Отримувати повідомлення з:
Пуш повідомлення заблоковоні, включіть їх і перезавантажте сторінку.
-3°C
Ранок -7°C
День -1°C
Вечір -6°C
Ніч -5°C
26.927.25
33.534.1
Безкоштовно в газету "ЛО"! Подати оголошення Безкоштовно
Став свідком? Розкажи іншим! Подати Матеріал
Push-повідомлення
Отримувати повідомлення з:
Пуш повідомлення заблоковані, включіть їх і перезавантажте сторінку.

​Пасажир та контролер: розбір польотів

Джерело фотоДжерело фото

Уявіть ситуацію, коли вас оштрафували у трамваї чи тролейбусі. Якщо це ваша провина – жодних запитань; але часто трапляється, що обставини просто не дали вам шансу купити квиток (переповнений транспорт, ви забігли у трамвай в останню хвилину, велика черга до водія тощо). А тут невідомо звідки повертається жіночка і каже, що вона - контролер, просячи показати квиток...Такі ситуації викликають негатив, а ще коли пасажир і контролер починають з’ясовувати стосунки... Цікаво, що в кожного – своя правда. А хто ж має рацію?

Тема про права та обов’язки споживача та підприємця кожного разу надає нам нові й нові деталі про те, як можна поводити себе з контролерами або тими, хто проводить контроль. Приміром, у Львові мають право перевіряти квитки не лише контролери, а й інспектори і формування «Патріот».

Ми вирішили пригадати вам основні права та обов’язки обох сторін – підприємства та самого пасажира, щоб можна було розібрати – де просто вередливий пасажир, а де «перевищення повноважень».

Нещодавно на трамвайному маршруті №8 трапився скандал із двома дівчатами-пасажирками. Контролери (серед яких був і представник громадського формування «Патріот») силоміць виштовхали пасажирок з транспорту. Мама однієї з потерпілих звернулась зі скаргою у «Львівелектротранс» (дівчат не мали права виштовхувати силоміць), де відповіли, що в діях контролерів порушень нема. Дівчата стверджують інше (попередньо – до дівчат звертались на підвищених тонах, не показали посвідчень а потім виштовхали з трамвая). У цій ситуації розбиратимуться сторони, але сам випадок вже свідчить про те, що «писані правила» не завжди діють на практиці.

Наводимо три найчастіші випадки у електротранспорті, від яких практично завжди віє скандалом.

Ситуація 1. Пасажир у трамваї/тролейбусі без квитка

Побачивши пасажира без квитка або іншого документа, який дає право на проїзд, контролер не стане запитувати, «що, чому і чи взагалі є у вас пояснення». Його завдання просте – виписати Вам штраф. Зауважте, що за правилами, пільгові квитки (навіть закомпостовані) без відповідних підтверджувальних документів – теж вважаються недійсними.

Перша ваша дія – це перевірити документи людини, яка вимагає квиток і попросити його надати Вам інформацію – його ім’я, прізвище, місце роботи, а за потреби і телефон та місцезнаходження офісу ЛКП. Якщо у вас виникли сумніви, можете попрохати поглянути на маршрутний лист контролера, де мають бути зазначені номери маршрутів, де він може здійснювати контроль.

Якщо Ви погоджуєтесь із діями контролера (самі винні, що без проїзного) – сплатіть штраф. Згідно п. 6.3 Наказу №239 «Про затвердження Правил користування трамваєм і тролейбусом у містах України», штрафи сплачуються на місці. Проте вам обов’язково мають видати спеціальну квитанцію, де буде зазначено її номер, а також дату, номінал суми, яку ви сплатили і номер самого контролера. Бланки квитанції належать до «суворої звітності», тому забрати штраф у кишеню собі практично неможливо. Якщо ви не бачите причин, чому маєте платити штраф, пам’ятайте, що перше, що може запропонувати контролер (без криків, погроз і залякувань) – це вийти на наступній зупинці. Проте тут одна ситуація виключає іншу. Теоретично, закон вважає «безквитковим» проїзд понад 1 зупинку – тобто оштрафувати вас мають право, коли ви проїхали 1 зупинку і більше; водночас це й ж закон зобов’язує пасажира купити і закомпостувати квиток ще до того, як транспорт проїде 1 зупинку.

Контролери часто погрожують, що на місце події викличуть поліцію. Це працівники можуть зробити лише у випадку «злісної непокори» пасажира – ось чому варто зберігати спокій, щоб ваші слова чи дії в такий спосіб не представили як цю ж саму непокору. Варто показати контролеру вашу обізнаність у власних правах і конфлікту можна уникнути.

Так само контролер не має права затримувати Вас, торкатись чи тримати силоміць. Це сміливо можна кваліфікувати як «перевищення службових повноважень». Більш того, повноваження самого контролера закінчуються вже за межами транспортного засобу.

Пасажира зловили контролер і члени громадського угрупування.

Із травня минулого року разом із контролерами перевіряти, чи є правопорушники у громадському електротранспорті, на волонтерських засадах вирушили і представники громадського формування «Патріоти». Формування офіційно зареєстрували і тепер його члени мають право перевіряти пасажирів із контролерами.

Як зауважувала Гелена Пайонкевич, директор юридичного департаменту ЛМР, «Патріоти» їздять з контролерами лише, щоб слідкувати за дотриманням громадського порядку. Проте право щодо затримання осіб у них є – це й стало причиною обговорення.

За законом про Громадські формування з охорони громадського порядку та кордону, працівники мають право брати участь у охороні громадського порядку, запобігаючи кримінальні та адміністративні правопорушення. Крім того, ці представники мають право доправляти порушників у правоохоронні органи, звісно якщо вичерпано всі інші засоби впливу.

Тому якщо ви проїхались без квитка і відмовляєтесь платити штраф, вони мають право вас затримати. Якщо ви й надалі відмовляєтесь оплачувати, на місце події можна викликати поліцію, а правоохоронці приймуть сторону «Патріотів» і контролера. Інша справа, коли Ваші права грубо порушують (застосовують підвищені тони, фізичну силу тощо). В такому випадку запасіться терпеливістю і фіксуйте порушення (фото, відео), свідчення випадкових людей. Потім з цими доказами можна написати скаргу у «Львівелектротранс». На жаль, по-іншому на місці питання врегулювати Ви не зможете і штраф доведеться заплатити.

Ситуація 2. Ви перевозите великий багаж

Безкоштовно ви можете перевозити з собою речі, які за вимірами не перевищують 60х40х20 см (вага – 30 кг). Все, що потрапляє під ці виміри – ручна поклажа. Зауважимо, що це може бути як звичайна сумка, та і невелика валіза. Якщо ваш багаж більший, перевезення потрібно оплатити, купивши і закомпостувавши окремий квиток. Але якщо у вас раптом виник конфлікт із контролером з приводу величини вашої сумки, то щоб виміряти її розміри, йому знадобиться вимірювальне приладдя (сертифіковане); якщо обладнання немає, ви захищені законом. Звісно це для випадків, коли ваша валіза може «здатись» комусь більшою; проте коли очевидно, що розміри валізи більші, подбайте про квиток заздалегідь. Якщо ж ні, готуйтесь заплатити штраф.

Проте є речі, які можна перевозити безкоштовно і цей перелік вам знадобиться. В цьому ж самому пункті зазначається, що діти до 7 років їздять безкоштовно.

Але вам також потрібно знати, чого перевозити не можна взагалі. Це вибухонебезпечні, легкозаймисті, отруйні, їдкі речовини з різким запахом та наркотичні рчовини; колючі, ріжучі предмети без належного упакування; вогнепальну зброю без чохлів та відповідних дозволів; громіздкий багаж розміром більше ніж 100х50х30 або вагою понад 40 кг; речі, довші за 190 см та діаметром більші 30 см (крім дитячих та інвалідних колясок, складних велосипедів та лиж) За порушення цих норм вас мають право висадити.12957-Illustration_web_Ne%20mozna.jpg12957-Illustration_web_Ne%20mozna.jpg

Ситуація 3. Коли зламався транспорт і потрібно пересісти в інший.

Ця ситуація «найрозмитіша», адже ніяких законів щодо компенсації пасажирам наразі не ввели. Проте згідно п. 4.6 в разі виходу з ладу рухомого склад, пасажири, які вже оплатили при пересадці на іншу транспортну одиницю, повторно не сплачують.

З того, що відомо, пасажири зазвичай купують нові квитки. На практиці зобов’язати підприємство відшкодувати Вам кошти за квиток (або збитки) може лише суд. Якщо така ситуація склалась, краще зафіксувати поломку трамвая (фото, наприклад), сфотографувати квиток і сміливо йти в інший трамвай, показувати той самий квиток (якщо вас запитають, а до квитка виникнуть сумніви, спокійно можете пояснювати ситуацію представнику «Львівелектротрансу»).

Проте над цією проблемою вже працюють у ЛКП. Йдеться про так звані компенсаційні квитки. Як коментував цю тему Іван Бондар, речник ЛКП «Львівелектротрансу», такої ідеї відшкодування загалом не передбачено, але на рівні підприємства у Львові про це говорять. Схема наступна: якщо трамвай зламався, водій забирає вже використані квитки у пасажирів і видає їм «компенсаційні» (із спеціальними печатками, датою тощо). Термін дії такого квитка може бути декілька годин або ж 1 день. А у випадку простоїв всієї колії, використати цей квиток можна було б наступного дня.

Проте після цього чиновник зазначив, що зараз розробляються нові правила користування електротранспортом (в зв’язку з впровадження е-квитка), можливо там вигадають таку схему відшкодування. Якщо ж ні, львівське ЛКП впровадить свою.

Саме ці ситуації трапляються найчастіше, тому знати власні права та обов’язки просто необхідно.

Аналізуючи закон, можна сміливо казати, що він більше захищає пасажирів. Але, шановні пасажири: пам’ятайте, що контролери також люди і «видавати» їм цю порцію інформації просто так, «щоб поскандалити» – не варто. Краще виконуйте власні обов’язки, але обов’язково захищайте ваші права, коли їх порушують!

Гарних вам поїздок!

Оцінки:

0

Коментарі:

user
Loading...